مجله اینترنتی

مجله اینترنتی

مجله اینترنتی

مجله اینترنتی

انواع فولادهای آلیاژی

دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۴:۱۹ ب.ظ

انواع فولاد به چهار گروه اصلی تصمسیم میشوند که شامل موارد: فولاد کربن، فولاد آلیاژی، فولاد ضد زنگ و فولاد ابزار هستند که هر یک دارای خواص مختلفی هستند.

فولاد آلیاژی به نوع خاصی از فولاد گفته میشود که از آهن و کربن ساخته شده است. درصد کربن موجود در فولاد باعث میشود که به آن فولاد آلیاژی گفته شود.

 

انواع فولاد

فولاد کربنی

خود فولادهای کربنی هم به سه دسته تقسیم بندی میشود که شامل: فولاد کم کربن، فولاد کربن متوسط و فولاد با کربن بالا هستند.

فولاد کم کربن (فولاد سبک): به فولادهای کم کربن فولاد سبک هم گفته میشود، این نوع معمولا دارای 0.04 تا 0.30 درصد کربن هستند، این دسته شامل انواع ورق آهن ساختمانی تا فولاهای کربنی هستند.

فولاد کربن متوسط: این نوع فولاد دارای کربن از 0.31 تا 0.60 است که برای عملیاتهای حرارتی و سخت مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال فولاد گرمکار از این دسته اند.

فولادهای کربن بالا: این نوع با نام فولاد ابزار کربنی هم شناخته میشوند که به طور متوسط دارای کربن بین 0.61 تا 1.5 درصد کربن هستند. برش و جوش این فولاد سخت است و برای عملیات حرارتی به دلیل سخت و شکننده بودن کاربرد ندارند.

فولاد آلیاژی

این نوع فولاد علاوه بر کربن دارای عناصر دیگری هم هست، برخی از عناصر بکار رفته در این فولاد: انواع منگنر، سیلیکون، نیکل، تیتانیوم، کروم و مس هستند.

این نوع فولاد نسبت به عملیات های حرارتی واکنش نشان میدهد، فولاد سمانته از این نوع است.

فولاد ضد زنگ

همانطور که از نام فولاد ضد زنگ مشخص است این نوع فولاد دارای درصد خوردگی خیلی پایینی است و در مقایسه با فولادهای دیگر حدود 200 برابر در برابر خوردگی مقاوم تر هستند.

فولاد ضد زنگ خود به 5 دسته تقسیم بندی میشود که انواع فولادهای : آستنیتی،فریتی، مارنزیتی،داپلکس هستند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۲/۲۲
ava lm

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی